Interessante sales statistieken

 

Bij MÄSTARE zijn we gek op sales. Wij hebben een echte passie voor dit vak die wij met veel plezier uitoefenen. Het is hard werken, je krijgt te maken met veel “nee” of “geen interesse” en soms erger. Maar als je dan ineens je resultaat behaalt is die kick juist extra lekker. En daarom zijn wij die kleine groep mensen die koude verkoop fantastisch vinden. 

In dit blog nemen we je mee in de statistieken van die heerlijke, maar gekke wereld van sales. Een vak waar je elke dag leert en waar elke dag weer anders is.     

 

Sales statistieken

  1. Vind je koud bellen het vervelendste en meest frustrerende onderdeel van het koude verkoopproces? Je bent niet de enige. Ruim 40% van alle salesmensen is het hiermee met je eens. 
  2. Zorg dat je structureel bezig bent met koude verkoop (of besteed het uit) en houd je pipeline gevuld. Dit zorgt ervoor dat je elke maand je deals sluit. Er is een trend zichtbaar bij slecht en middelmatig presterende salesmensen dat zij aan het einde van het kwartaal ineens aandacht besteden aan koude verkoop (target komt in zicht), terwijl de best presterende salesmensen dit verdelen over alle maanden. Het gevaar is ook dat hoe langer je je koude verkoop uitstelt richting je targetdatum, je steeds meer gaat focussen op het geven van kortingen. Je wilt je target halen, dus geef je extra korting om die deal veilig te stellen.   
  3. Tenminste 50% van je prospects zijn geen goede match met wat je verkoopt.
  4. Wil je een hoge kans hebben om een deal te sluiten naar aanleiding van een inkomende lead (website, Google of social media), dan moet je snel reageren. Uit een onderzoek naar de reactiesnelheid op een lead bleek dat van 433 bedrijven slechts 7% binnen 5 minuten reageerde en meer dan de helft reageerde niet eens binnen 5 werkdagen. 
  5. Je eerste contact met je prospect, noemen we ook wel je ontdekkingscontact. Je probeert te ontdekken welke “problemen” er zijn die jouw bedrijf kan oplossen. Er is gebleken dat tijdens een succesvol ontdekkingscontact, er 3 a 4 “problemen” worden blootgelegd. 
  6. En de meest succesvolle ontdekkingscontacten bevatten 11-14 doelgerichte ontdekkingsvragen.
  7. Topverkopers gebruiken vaker samenwerkende woorden, zoals “wij”, “samen” en “onze”, in plaats van “ik”, “mijn”, “jij” en “jouw”.
  8. Samenwerkende woorden hebben een positieve impact op een salesgesprek en het gebruik van woorden als “wij” in plaats van “ik” laat de kans op succes met 35% stijgen. 
  9. Ruim 40% van de salesmensen vindt hun telefoon het meest krachtige sales hulpmiddel die zij hebben.
  10. Uit meer dan 100.000 uitgaande telefoontjes is gebleken dat succesvolle salesmensen 54% van de tijd praten tijdens het telefoongesprek, terwijl de minder succesvolle salesmensen 42% van de tijd praten.
  11. De vraag of je gelegen belt tijdens koud telefoneren, geeft je 40% minder kans op het maken van een afspraak. Terwijl vragen hoe het met ze gaat, je kans verhoogt met 3,4x.
  12. Salesmensen spenderen 21% van hun dag aan het schrijven van e-mails. 
  13. En ze spenderen 17% aan het invoeren van data in hun CRM.
  14. En 12% wordt gespendeerd aan interne vergaderingen. 
  15. Volgens inkopers zijn dit de beste manieren om een positieve salesbelevenis te creëren: Luisteren naar hun behoefte (69%), niet pushen (61%), geef relevante informatie (61%) en reageer op tijd (51%) 
  16. De grootste uitdagingen die salesmensen tegenkomen zijn: Het vaststellen van urgentie (42%), in contact komen met prospects (37%) en omgaan met bezwaren m.b.t. de prijs (35%)
  17. Het koud bellen naar degene met de hoogste functie in het bedrijf van je prospect is wellicht niet meer de beste strategie. Terwijl 64% van de hoogste functies het definitieve besluit nemen, heeft 81% van degene in een lagere functie invloed op inkoopbesluiten. 

Dit waren enkele, soms verrassende, sales statistieken. Wellicht kan je deze statistieken in je voordeel laten werken in je eigen sales activiteiten. Hoe dan ook.. Sales zal nooit vervelen! 

 

Maak vandaag een start met het vergroten van je klantenbestand 

Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen bij het vergoten van jullie klantenbestand en hoe wij het uitbesteden van telemarketing toegankelijk maken voor kleine en middelgrote bedrijven met een klein marketingbudget? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Wij bespreken graag jullie toekomstdoelen en laten zien welke successen jullie kunnen behalen.

bevalt dit artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

laat een reactie achter

Direct antwoord op je vragen

Bel nu: 085-130 75 29
Email: sales@mastare.nl
Weena 505 (Gebouw Delftse Poort)
3013 AL Rotterdam
Piet Heinkade 55 (Gebouw UP)
1019 GM Amsterdam
Ma-Vr 09:00 - 17:30

Jouw sales is onze business

MÄSTARE Rotterdam

MÄSTARE Amsterdam