Herken je dit? Je hebt een mooie offerte opgemaakt volgens de wensen van je klant/prospect en je verstuurt deze. So far so good! Maar hoe ga je je verstuurde offerte opvolgen? Bel je al gelijk de volgende dag, of laat je er een paar dagen overheen gaan? Zouden ze je offerte al hebben gelezen?
Laten we het eerst hebben over waarom je een offerte beter kan opvolgen. Want er zijn genoeg salesmensen en ondernemers die dit niet doen. In de meeste gevallen is dat omdat ze zich bezwaard voelen of omdat er wellicht een negatief antwoord volgt. Maar je offerte opvolgen heeft wel degelijk zin, omdat:
Soms is het zo simpel dat je alleen maar hoeft te vragen om de opdracht. Ze hebben je offerte ontvangen, maar doordat ze druk zijn is je offerte onderop de stapel terecht gekomen. Met het opvolgen van je offerte maak je het makkelijker voor je klant/prospect. Soms hebben ze slechts een herinnering nodig.
Relatiebeheer start niet wanneer de opdracht begint, maar al direct aan het begin als je een relatie opbouwt met je prospect. Het is zeer waarschijnlijk dat je prospect bij meerdere partijen een offerte heeft opgevraagd. Wanneer je het opneemt tegen je concurrenten, wil je opvallen en boven je concurrenten uitsteken. Door je offertes op te volgen, laat je zien dat je een uitstekende relatiebeheerder bent.
Het verkrijgen van leads die geïnteresseerd zijn in jouw product of service is het moeilijke gedeelte. Het opvolgen van de offerte is het makkelijke gedeelte!
Ik denk dat het duidelijk is dat het opvolgen van je offertes loont. Maar op welk moment volg je dan je offertes op? En op welke manier?
Volg je offerte het liefst de volgende dag op. En dan niet door te vragen of ze al een besluit hebben genomen, maar door te vragen of zij je offerte in goede orde hebben ontvangen. Wanneer ze je beantwoorden met een ja, kan je alsnog bekijken of ze eventueel vragen hebben die je direct kan beantwoorden. Plan dan ook meteen je volgende opvolging in met de prospect.
Bij MÄSTARE sturen wij geregeld offertes voor onze klanten, omdat wij de sales uit handen nemen voor ze. En wij vonden dat het opvolgen van offertes beter kan. Om die reden zijn wij gaan kijken naar oplossingen. Hoe kunnen wij efficiënter onze offertes versturen en opvolgen? En hoe kunnen wij ervoor zorgen dat onze offertes boven die van de concurrenten van onze klanten uitsteken?
Tijdens onze zoektocht kwamen wij in contact met het bedrijf Offery. Een online offerteapplicatie die het versturen en ontvangen van offertes efficiënter en unieker maakt. Offertes die indruk maken. En een mooie tool die ons heel erg helpt bij het opvolgen van de verstuurde offerte dankzij de analytics.
De analytics geven precies aan wanneer de prospect de offerte opent en hoe vaak. Dat helpt ons omdat wij dan gericht de offerte kunnen opvolgen wanneer het nog vers in het geheugen van de prospect ligt. Wij bellen dus op het juiste moment. Daarnaast geeft de analytics aan welke onderdelen worden bekeken en hoe lang. Zo kunnen wij elke keer de offerte aanpassen en perfectioneren op basis van de bezoekdata van de prospects.
Het versturen van de offerte doen wij niet meer met een saaie pdf per e-mail, zoals iedereen dat doet. De online applicatie waar wij nu mee werken laat ons doormiddel van “bouwstenen” een online offerte bouwen met onder andere video’s en foto’s geheel in de huisstijl van onze klanten. Uiteindelijk wordt er een link verstuurd naar de prospect en na het klikken op de link, komt hij/zij in de online offerteomgeving.
Dit resulteert in een verhoging van de slagingskans met ruim 20%. Een aanzienlijke verbetering dus. Op dit moment gebruiken wij de Offery offerteapplicatie standaard voor onze klanten die telemarketing en/of accountmanagement aan ons uitbesteden en tevens het offertebeheer door ons laat verzorgen. Wij creëren de applicatie geheel in de huisstijl van onze klant, verbeteren de content op basis van de analytics en volgen de offertes op.
Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen bij het vergoten van jullie klantenbestand en hoe wij het uitbesteden van sales toegankelijk maken voor kleine en middelgrote bedrijven met een klein marketingbudget? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Wij bespreken graag jullie toekomstdoelen en laten zien welke successen jullie kunnen behalen.