Als eigenaar van een bedrijf zal je op een bepaald moment moeten beslissen of je een intern salesteam opzet, of dat je je sales laat uitbesteden. Maar hoe maak je die keuze?
Veel bedrijven in diverse markten maken de keuze om hun sales uit te laten besteden. Het uitbesteden van sales kan in meerdere opzichten voordelen bieden zoals het besparen van geld, het besparen van tijd, het toevoegen van saleservaring en kennis en het uitsluiten van administratieve verplichtingen en risico’s wat eigen personeel met zich mee brengt.
Ondernemers met enige ervaring weten dat alles zelf doen niet altijd de meest kostenbesparende en realistische manier van werken is. Laten we kijken naar een paar goede redenen waarom het uitbesteden van sales een goed plan kan zijn voor jouw bedrijf.
Het aannemen van goede salesmensen is een uitdaging
De meeste ondernemers hebben geen professionele ervaring in sales en dat kan bij de zoektocht naar goede salesmedewerkers een uitdaging geven. Het is lastig iemand op zijn kennis en ervaring te beoordelen als je zelf die kennis en ervaring niet hebt. Daarnaast is het aannemen van medewerkers een tijdrovend proces en is het aanschaffen en implementeren van een salesinfrastructuur kostbaar.
Er komt zoveel bij kijken wanneer je een salesorganisatie opzet, dat wanneer je geen sales als achtergrond hebt, je het beter kan uitbesteden. Het zal je enorm veel tijd en geld besparen.
Sneller groeien
Jij als eigenaar wordt alle kanten opgetrokken en bent betrokken bij alle onderdelen van het bedrijf. Dat is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. Het hebben van een salesteam waar je je sales aan uitbesteed, zorgt ervoor dat je bezig kan blijven met die essentiële werkzaamheden terwijl je bedrijf sneller groeit.
Pipeline blijven vullen
Als je niet consistent bezig blijft met koude verkoop, zal je moeite hebben om te blijven groeien. Je pipeline moet continue aangevuld worden om een stabiele groei te realiseren.
Kostenefficiënt
Het uitbesteden van je sales aan een professioneel bureau is in de meeste gevallen goedkoper dan het opzetten en aannemen van een salesteam. Denk aan de voordelen als geen werklast, geen vakantiegeld, geen ontslagvergoeding, geen trainingen etc.
Flexibiliteit
Wanneer je je sales uitbesteed aan een extern team, ben je veel flexibeler dan wanneer je werkt met een intern team. Opschalen vanwege een beurs of een nieuw product kan gemakkelijk en snel, evenals het weer afschalen. Met een intern team wordt dat een stuk lastiger.
Voorsprong in de markt
De belangrijkste reden om je sales uit te besteden is dat je een specialist inschakelt die je helpt met iets waar je niet de beste in bent. Het direct gebruik kunnen maken van getrainde professionals met de juiste tools die de strategie continue verbeteren, geeft je een voorsprong in de markt.
Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen bij het vergoten van jullie klantenbestand en hoe wij het uitbesteden van sales toegankelijk maken voor kleine en middelgrote bedrijven met een klein marketingbudget? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Wij bespreken graag jullie toekomstdoelen en laten zien welke successen jullie kunnen behalen.